Μπορεί η συλλογή και διαχείριση απορριμμάτων να αυτοματοποιηθεί και να γίνει πιο αποτελεσματική; Να δημιουργηθεί το κατάλληλο περιβάλλον για μαθητές και δασκάλους και να διευκολυνθεί η αλληλεπίδραση μεταξύ των τάξεων; Οι μαθητές να εκπαιδευτούν στη βέλτιστη χρήση πόρων & ενέργειας μέσα από ένα παιχνίδι προσομοίωσης μιας αποικίας στο διάστημα; Να εμπλουτιστεί η εμπειρία των κατοίκων και των επισκεπτών της πόλης με ένα «γάντι» – μία φορητή tech συσκευή αλληλεπίδρασης; Η Αθήνα να μετατραπεί σε open-air μουσείο, να αναδεικνύει τις κρυμμένες ιστορίες & μύθους της μέσα από ΑR apps/platforms; Η νέα τεχνολογία να συμβάλει στην προσπάθεια του δήμου Αθηναίων για την πρόληψη καταστάσεων έκτακτης ανάγκης, όπως οι πλημμύρες, μέσω ενός «έξυπνου» συστήματος για φρεάτια;
Αυτά και άλλα ερωτήματα έρχονται να απαντήσουν οι 8 IoT λύσεις των νέων ομάδων του Athens Digital Lab, στο πλαίσιο του δεύτερου κύκλου. Ανακαλύψτε την Αθήνα του αύριο, σήμερα:
City Museum / Τουρισμός
Η ομάδα της City Museum αναπτύσσει μια εφαρμογή, η οποία στοχεύει στην ανάδειξη των πολιτιστικών μνημείων και των «πολιτιστικών θησαυρών» της Αθήνας. Xρησιμοποιώντας την τεχνολογία της επαυξημένης πραγματικότητας (Augmented Reality) και επιχειρώντας μια διαφορετική προσέγγιση, η City Museum παρέχει την κατάλληλη γνώση για ένα μνημείο, παράλληλα με ένα νοητό ταξίδι μέσα στο χρόνο και τις διαφορετικές ιστορικές περιόδους που έχει περάσει!
Παράλληλα, ο χρήστης ενθαρρύνεται να φανταστεί και να μοιραστεί τη δική του οπτική γωνία με άλλους χρήστες. Κατά τον τρόπο αυτό, δημιουργείται ένα βίωμα, ένα συναισθηματικό «δέσιμο» με το μνημείο, εξοικειώνοντας τον πολίτη και τον επισκέπτη με την ιστορία και την πολιτιστική κληρονομιά της Αθήνας.
Διαστημαθητές / Σχολικές Υποδομές
Οι «Διαστημαθητές» είναι ένα υβριδικό φυσικό-ψηφιακό παιχνίδι στρατηγικής πραγματικού χρόνου, με στοιχεία παιχνιδιών ρόλων ζωντανής δράσης. Μέσα από το παιχνίδι, ενισχύεται η περιβαλλοντική παιδεία και η αειφορική συμπεριφορά των μαθητών, μέσα από ένα παιγνιώδες σενάριο μιας διαστημικής αποικίας! Οι μαθητές συμμετέχουν στο παιχνίδι βιωματικά μέσω των συμπεριφορών και των δράσεών τους εντός του σχολείου, το οποίο θα επαυξηθεί με τεχνολογίες IoT και εξοπλισμό που θα τους τροφοδοτεί με τις πληροφορίες που χρειάζονται για την παρακολούθηση της πορείας τους, σαν να ζούσαν σε μια διαστημική αποικία.
Το κεντρικό τεχνολογικό υπόβαθρο του παιχνιδιού θα είναι μια ψηφιακή πλατφόρμα, με τη βοήθεια της οποίας θα γίνεται η ουσιαστική χρήση της κατανεμημένης πληροφορίας των τεχνολογιών IoT. Σύμφωνα με τα σενάρια που σχεδιάζονται, η πλατφόρμα θα αναθέτει συγκεκριμένες μικρο-αποστολές του πραγματικού κόσμου στους μαθητές-παίκτες για τη βελτίωση συγκεκριμένων περιβαλλοντικών δεικτών, ενώ η γενικότερη απόδοση του εκάστοτε σχολείου θα παρουσιάζεται εποπτικά και συγκριτικά με άλλα σχολεία.
Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά θα μάθουν να προστατεύουν το σχολείο τους ως «διαστημικό οικοσύστημα» ενσαρκώνοντας ρόλους κατοίκων-αστροναυτών. Οι «Διαστημαθητές» σκοπεύουν να καλλιεργήσουν τη φιλοπεριβαλλοντική συνείδηση στα παιδιά και να τους διδάξουν ότι η ορθολογική διαχείριση ενέργειας και πόρων, η ανακύκλωση των αποβλήτων, η προστασία της βιοποικιλότητας και του κλίματος είναι ενέργειες απαραίτητες για την επιβίωση και το μέλλον ανθρώπου αλλά τη διαιώνιση του πολιτισμού. Επιπλέον, επειδή οι ρόλοι αυτοί θα ενέχουν συγκεκριμένες αρμοδιότητες και ευθύνες για τη διαστημική αποικία, αναμένεται πως μέσα από το παιχνίδι οι μαθητές θα συνειδητοποιούν καθημερινά τη σημασία της ατομικής και συλλογικής ευθύνης και της συνεργασίας για το καλό του συνόλου.
FREATiot / Διαχείριση Κρίσεων
Η ομάδα της FREATiot υλοποιεί μία λύση που θα αναλάβει τον ρόλο της επίβλεψης και ενημέρωσης της κατάστασης των φρεατίων της Αθήνας, ώστε να ειδοποιεί την αρμόδια υπηρεσία του δήμου Αθηναίων για αδυναμία ροής των υδάτων στους κεντρικούς αγωγούς συγκέντρωσης και αν θα πρέπει τελικά να υπάρξει ανθρώπινη παρέμβαση για τον καθαρισμό αυτών. Κύριος στόχος είναι η πρόβλεψη και πρόληψη προβλημάτων που μπορούν να αντιμετωπίσουν οι πολίτες στην καθημερινή τους ζωή λόγω αυτών των φαινομένων.
Η λύση αποτελείται από δύο μέρη, από τον κόμβο που είναι τοποθετημένος στο εσωτερικό του φρεατίου, ο οποίος με την βοήθεια αισθητήρων, θα δίνει την δυνατότητα γνωστοποίησης της κατάστασης του, ενώ παράλληλα αξιοποιείται η τεχνολογία NB-IoT της COSMOTE για την αποστολή δεδομένων. Το δεύτερο μέρος περιλαμβάνει τη συγκέντρωση δεδομένων σε μια διαδικτυακή πλατφόρμα, από την οποία τα αρμόδια στελέχη και τα συνεργεία καθαρισμού του δήμου Αθηναίων, θα ενημερώνονται για την κατάσταση των φρεάτιων και θα γνωρίζουν εάν και ποιό αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα ροής, ώστε να προβούν άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες.
MaGOS / Ανοιχτή Ενότητα
Μέχρι στιγμής οι συσκευές εικονικής πραγματικότητας (Virtual Reality) μπορούσαν να ξεκλειδώσουν κυρίως τα στοιχεία της όρασης και της ακοής. H oμάδα ΜaGOS έρχεται να ξεκλειδώσει ακόμη μία αίσθηση, εκείνη της αφής. Έχουν δημιουργήσει ένα πρωτότυπο «γάντι», μία φορητή τεχνολογική συσκευή αλληλεπίδρασης, που παρακολουθεί την κίνηση του χεριού και των δακτύλων σε ένα σύγχρονο περιβάλλον επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας (Augmented / Virtual Reality).
Η ΜaGOS θα συνεργαστεί με ένα μουσείο της Αθήνας, όπου θα αναπτύξει μία εφαρμογή, με την οποία οι επισκέπτες θα έχουν τη δυνατότητα να βιώσουν μια μοναδική διάδραση με επιλεγμένα εκθέματα, με τη διασύνδεση της εικονικής και της μεικτής πραγματικότητας. Θα μπορεί να αλληλεπιδρά με τα χέρια του στο εικονικό περιβάλλον, να πραγματοποιεί μια περιήγηση στον αρχαίο κόσμο ή να επεξεργάζεται ένα έκθεμα.
Narratologies / Τουρισμός
Το Narratologies είναι μία δημιουργική πλατφόρμα που απευθύνεται στους επισκέπτες και κατοίκους της Αθήνας και αξιοποιεί την τεχνολογία Internet of Things (IoT), τα smartphones και τις φυσικές εγκατάστασεις, για την ανάδειξη του πολιτιστικού περιεχομένου της Αθήνας, μέσα από διαφορετικές αφετηρίες και διαδραστικές δραστηριότητες.
Η ιδέα επικεντρώνεται στη δυναμική του δημόσιου χώρου και των ιστοριών ή των μύθων που κρύβονται πίσω από αυτόν. Τα σημεία ενδιαφέροντος μέσα στην πόλη αποκτούν μία ψηφιακή υπόσταση η οποία παραμένει σε συνεχή αλληλεπίδραση με την φυσική τους, ενώ καλούν τον περαστικό να διαδράσει μαζί τους και να τα ενεργοποιήσει μέσω QR codes και έξυπνων αισθητήρων, αποκαλύπτωντας του στη συνέχεια τα μυστικά που κρύβουν και τις ιστορίες που έχουν να αφηγηθούν.
Επιπλεόν, η ομάδα δημιουργεί μια πλατφόρμα που προτείνει διαδρομές και δίνει τη δυνατότητα, σε λιγότερο εξοικειωμένους με την τεχνολογία δημιουργούς, να πραγματοποιήσουν τις δικές τους «έξυπνες» πολιτιστικές παρεμβάσεις.
sCoolSense / Σχολικές Υποδομές
Η sCoolSense είναι μια πλατφόρμα διασυνδεδεμένων αντικειμένων, προγραμμάτων και υπηρεσιών λογισμικού που επιτρέπει την διαχείριση δεδομένων από τον εσωτερικό και εξωτερικό χώρο των σχολικών κτηρίων, με κύριο σκοπό την ενημέρωση και την παρακολούθηση παραμέτρων ποιότητας αέρα, περιβαλλοντικών συνθηκών, φωτεινότητας και κατανάλωσης ενέργειας. Δίνοντας έμφαση στην προστασία του περιβάλλοντος και στην αξιοποίηση ενέργειας, οι άμεσα συμμέτοχοι της εκπαιδευτικής διαδικασίας (μαθητές και καθηγητές) έχουν πλήρη ενημέρωση για τις συνθήκες που επικρατούν εντός τάξης, ενώ οι γονείς έχουν ένα σημαντικό εργαλείο πληροφόρησης.
Ως αποτέλεσμα του sCoolSense, η τεχνική υπηρεσία του Δήμου θα μπορεί να προβαίνει σε ενεργειακές συγκρίσεις μεταξύ χώρων σε ίδια κτίρια και ακόμα περισσότερο να κάνει συγκριτική αξιολόγηση μεταξύ σχολικών συγκροτημάτων, ώστε να δίνει προτεραιότητα σε τεχνικές εργασίες συντήρησης και ανακατασκευής (εξοικονομώντας πόρους, κόστος και έχοντας μετρήσιμα αποτελέσματα).
Stay tuned για νεότερα!
ΟΡΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ«Athens Digital Lab ΙΙΙ»
Στο Στάδιο Β, οι Συμμετέχοντες που έχουν επιλεγεί θα κληθούν να ετοιμάσουν μια σύντομη παρουσίαση της Πρότασής τους στην Επιτροπή. Η Επιτροπή θα αξιολογήσει εκ νέου τους Συμμετέχοντες και τις Προτάσεις και θα αποφασίσει για την οριστική επιλογή των Προτάσεων που θα ενταχθούν στο Athens Digital Lab ΙΙΙ (εφεξής «Επιλεγέντες»). Βασικά κριτήρια αξιολόγησης στο Στάδιο αυτό αποτελούν η αξία που προσδίδει η Πρόταση στην επίλυση συγκεκριμένων αναγκών/προκλήσεων, οι δυνατότητες υλοποίησης της Πρότασης, καθώς και οι δεξιότητες και η οργανωτική ικανότητα των Συμμετεχόντων.
Τα αποτελέσματα των Σταδίων Α και Β θα ανακοινώνονται στην Ιστοσελίδα χωρίς οι Συμμετέχοντες να έχουν δικαίωμα ένστασης.
Διευκρινίζεται ότι κατά το Στάδιο Γ, οι Επιλεγέντες, θα χρησιμοποιούν τον δικό τους υπολογιστή, ενώ επιτρέπεται η χρήση όλων των ανοικτών κωδικών και βιβλιοθηκών.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α
«ΔΗΛΩΣΗ AΠΟΔΟΧΗΣ ΕΠΙΛΕΓΕΝΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΣΔΟΧΗ ΤΟΥ ΣΤΟ ATHENS DIGITAL LAB II»
Ο/Η υπογράφων/ουσα …………………………………………………………………………………………………………, (ενεργώντας ατομικά ή στο όνομα και για λογαριασμό της ομάδας …………………… ή ως νόμιμος εκπρόσωπος της εταιρείας……………. ) που συμμετείχε στο Διαγωνισμό του “Athens Digital Lab ΙΙΙ” και αναδείχθηκε ως Επιλέγων δηλώνω στο όνομά μου όσο και στο όνομα και για λογαριασμό της ομάδας …………ή ενεργώντας ως νόμιμος εκπρόσωπος της εταιρείας ……………….. ότι:
i) τόσο εγώ όσο τα μέλη της ομάδας και το νομικό πρόσωπο που εκπροσωπώ έχουμε λάβει πλήρη γνώση του συνόλου των Όρων του Διαγωνισμού, τους οποίους έχουμε ήδη αποδεχθεί με τη συμμετοχή μας στον Διαγωνισμό και δεσμευόμαστε ρητά και ανεπιφύλακτα, με την παρούσα, ότι πληρούμε στο σύνολό τους, παρέχουμε τις προβλεπόμενες εγγυήσεις και άδειες χρήσης, και ότι δεν προσκρούουμε σε κανέναν από τους λόγους εξαίρεσης από τη συμμετοχή στο Διαγωνισμό ούτε σε καμία άλλη από τις εξαιρέσεις που αναφέρονται στους Όρους.
ii) τόσο εγώ όσο τα μέλη της ομάδας και το νομικό πρόσωπο που εκπροσωπώ δεν έχουμε οποιαδήποτε αξίωση κατά των Διοργανωτριών εταιρειών, των στελεχών, υπαλλήλων και βοηθών εκπληρώσεώς τους αναφορικά με τη διενέργεια του Διαγωνισμού και την εφαρμογή των Όρων, τη διαδικασία διενέργειας της επιλογής ή οποιαδήποτε άλλη αιτία σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με το Διαγωνισμό, άλλως ρητώς δια του παρόντος παραιτούμεθα από κάθε τέτοια αξίωση.
iii) προβαίνω ανεπιφύλακτα, τόσο για εμένα όσο και για τα μέλη της ομάδας και το νομικό πρόσωπο που εκπροσωπώ, στην υπογραφή της παρούσας, η οποία αποτελεί προϋπόθεση για τη συμμετοχή του στο Στάδιο Γ, όπως ορίζεται στον όρο 9.1.iv των Όρων του Προγράμματος και την ένταξή του στο ADL ΙΙΙ.
Αθήνα ………………/2020
Ο/Η Δηλών/ούσα
(υπογραφή)